Et lite innblikk i noen kjøreteknikk

Fartskontroll

Det overordnede målet er å kjøre så fort som overhodet mulig; men dette avhenger av hva slags motor bilen har. Hver sjåfør har sin egen måte å tråkke inn gassen på. En vil være øke farten gradvis mens en annen kjører mer aggressivt. Bilene er kjent for å få sleng når de har høy fart. Sjåførene har bare en sjanse i svingen, så det gir en liten feilmargin. Man skal også prøve å rette ut svingen så mye som mulig og å holde bilen på veien til enhver tid. De fleste sjåførene vet at ved å kjøre så fort som mulig bruker de opp bensin ganske raskt og man må tenke økonomisk kjøring i forhold til påfyll av bensin. En dempefunksjon sammen med gassingen kan også være å foretrekke. Sjåførene samarbeider med ingeniørene

som setter istand bilene; og på den måten kan spesielle ønsker skreddersyes til den enkelte førers ønsker og behov. Man har simuleringsbiler der man kan finne fram hvilken touch den enkelte fører har på gassen og justere ifht motorens respons.

Bremseteknikk

hvor mange teknikker finnes det? Hvis du har låst fronthjulene, mister du styrekontrollen. Det beste er derfor bremseutstyr der du kan beholde styringen parallellt med at man bremser. Det er åpenbart at et mål er å bruke bremsene i svingene for å unngå å kræsje. Faktorer som spiller inn er veigreip og fukt.

Italieneren Mario Andretti blir sitert i boken “Racing under the Illusion of Grandeur” (side 71)

sa en gang at han var forbløffet over at de fleste bilførere tror at bremser er til for å bremse ned hastigheten på bilen. Bremsene tillater føreren å ta kontroll over bilens vekt når man skal svinge ved hjelp av å klare å skifte bilens vektoverføring og å presse dekkene ned mot underlaget for å bedre veigrepet. Å bremse og svinge samtidig handler mye om beregning og at man ikke bremser der man logisk sett tenker at man hadde bremset, men bremser på et senere tidspunkt.

Overstyring

Overstyring der bilen begynner å rotere, er noe racerførere flest prøver å unngå for da kommer man seg ikke særlig fort framover. De som derimot oppsøker

overstyring i kontrollert form er sjåfører i grenen drifting. Samtidig kan overstyring bli brukt som en teknikk i en sving for å forsere svingen raskest mulig. Man prøver for enhver pris å unngå understyring, for da blir bilen vanskeligere å manøvrere og man mister lettere styringen og kjører sidelengs av veien. Som en sjåfør er det viktig å passe på at bilen til enhver tid har riktig vektoverføring.

Kartleser

Ved kjøring i skogen f.eks-kan man ikke se ruten man kjører og er avhengig av en medsjåfør som leser kart. Man kjører i minst 185 ml/t mens ens person sitter ved siden av en og leser opp noter slik at sjåføren kan plassere bilen riktig på veien. Medsjåføren leser ustanselig opp kjøreinstruksjoner-for en annen kan det høres ut som små detaljer, men for føreren er det dette som holder ham på veien.

Jeg har kun vært innom litt hva omhandler kjøretekniske utfordringer. Og selv om man hadde fått med hele denne verdenen i en liten artikkel, så har man ikke mulighet til å forutsi været-våte veier, regn og is. I denne sporten må man tydeligvis ta til takke med naturens lunefulle humør og kunne takle alle en hel del uforutsigbarheter og tilfeldigheter. Tåke

regn og gjørme gjør løpet utfordrende.