Nordiske muskler

I Norge har vi en rallycrossfører som heter Petter Solberg. Han begynte sin karriere i 1999 innen rally, som går ut på å kjøre spesialbygde biler på private veier – man kjører så fort som mulig fra kontrollpunkt til kontrollpunkt. Videre har Solberg jobbet med Ford World Rally Team og Subaru World Rally Team, men per i dag driver han sitt eget lag. I 2013 byttet Solberg til rallycross. Dette er en gren som går ut på å kjøre så fort som mulig på en bane. Han har vunnet flere VM, senest i 2015.

I 2016 var Solberg utsatt for heftig ulykke

på banen og bilen han satt i ble totalvraket. Solberg kom uskadd fra hendelsen. Sikkerhetsburet i bilen som er konstruert av egne sveisere og testet for å holde mål, hadde reddet ham. Veldig raskt fikk mekanikerteamet strippet bilen helt bar. De jobbet etter klokka og byttet bildeler i rasende fart. De fikk satt igang bilen til neste løp som var noen dager senere og sendt bilen via container til Norge, der løpet skulle finne sted. Reparasjonen kom på 850 000 kroner.

Etter en tids sykdom har Solberg kjempet om VM-tittelen nå i september 2018 i Austen Texas, men måtte gi tapt for sin svenske kollega Johan Kristoffersson. Han er sønnen til en tidligere racer sjåfør Tommy Kristoffersson, som er lagleder i Kristoffersson Motorsport. Kristoffersen har konkurrert i juniormesterskap for sin fars lag fra 2008, men i 2012 tok han fem seire på ett og samme år da han vant i Porsche Carrera Cup Scandinavia, STCC og i alle tre kategorier i Superstars seriene (den italienske, den internasjonale og Rookie). Årets VM-tittel i FIA World Rallycross var en gjentakelse av fjorårets seier.

Kristoffersson ble ved en anledning i 2016 spurt om sin Rally debut. Han ga da uttrykk for at målet hans var å tilbakelegge seg så mange mil som mulig for å stille forberedt til rallycross. Hva gjelder Rally sier han at han synes at notene er det mest krevende, samt det å lytte til kartleserens instruksjoner og å få forklart veien. Han viste en stor ydmykhet rundt det å dra i land seier i svensk rally og sammenliknet det med at Kalla plutselig skulle lykkes i skisporten. Øving har det blitt; nok til at flere seire. Mulig han har vunnet på sin ydmykhet.

Kristofferssen har gjort det skarpt i forkant av seieren og ved et intervju i august gjort av Parc Ferme sier han at man ikke kan ha flaks 1.5 år på rad, men at man må skape seg flaks ved å legge arbeid i de små detaljene underveis. Han sa også at hvis man først har hatt uflaks underveis i løpet kan man ikke klare å vinne. I intervjuet ga han uttrykk for at bilen hans var bra og at det ble gjort små justeringer hele veien og at man stadig må kjøre inn alle små forandringer og venne seg til dem underveis. Kommunikasjonen med bilingeniøren er veldig viktig, og Kristoffersen får fortløpende oppdateringer på samtlige endringer som blir gjort. Hvis han forteller hva han opplever med bilen, så kan ingeniøren forklare hvorfor. Kristoffersen forklarer hvordan det å justere på bil er som en vektskål der målet er å skape balanse. Man kan ikke få mer av noe, uten å få mindre av noe annet.