Rally i Norge

I Norge arrangerer vi rallyløp på fylkes-, riks-, private og kommunale veier. De ulike konkurransene kan vare i alt fra noen timer til dager i strekk. Det er krav om at deltakerbiler skal innfri veitrafikklovens bestemmelser, i tillegg til at de må registreres ved Biltilsynet. Løyper inndeles i transportetapper, fartsetapper og serviceområder. Fartsetappene foregår på avstengte veier, og hvor lang tid en bil bruker her er svært avgjørende. I bilen sitter en fører og en kartleser.

Rally Norway om vinteren

Vi har tidligere kunnet arrangere Rally Norway her i landet, som en del av rally-VM. Både i 2007 og 2009 ble Rally Norway arrangert som del av VM, mens det i 2006 ble arrangert som eget løp. Disse løpene ble kjørt på is og snø, noe som i rallysammenheng ble ansett som ganske eksotisk. Tidligere var det kun Sverige som hadde arrangert VM på snø. Skøytehallen Vikingskipet ble brukt som servicehall, noe som gjør det enda mer spesielt.

De gangene Rally Norway har blitt arrangert har det vært i Innlandet (tidligere Hedmark og Oppland), fra Kongsvinger til Lillehammer, pluss spesialetapper i Oslo. Ellers kjøres løpet i skogen, på spesialarenaer og i fjellet. Løpet i 2006 ble vunnet av Henning Solberg, broren til den folkekjære Petter Solberg, som ikke lenger er aktiv. I 2007 var det finske Mikko Hirvonen som vant, mens det i 2009 var Sebastian Loeb som stakk av med seieren.

Det er noe eget med det å se rally på kjørt på is og snø, selv for oss i det kalde nord. Vi er kanskje vant med å kjøre bil under vinterforhold, selv om det er vanligere å se rally bli kjørt på tørr grus. Det er synd Rally Norway i skrivende stund ikke har blitt arrangert siden 2009, men som fans krysser vi fingrene for at det blir flere løp i fremtiden.